De kleine dingen? De kleine momenten? Deze zijn niet zo klein...

Jon Kabat-Zinn

Mindfulnesstraining Haarlem (MBSR)

Achtweekse training

Training duur:
8 x 2,5 uur en 1 verdiepingsdag

Particulier:
€ 395,00 (incl. BTW)

Vergoed door werkgever:
€ 575,00 (incl. BTW)

Organisaties:
In overleg

Incl.: acht gezamenlijke sessies, de verdiepingsbijeenkomst, geluidsfiles en een werkmap met o.a. de behandelde theorie en het overzicht van de oefeningen.

Folder mindfulnesstraining
De beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers (VMBN) waar ik lid van ben, heeft een folder uitgebracht over mindfulnesstraining. Klik hier als je hem wilt lezen.

Zou je je vermogen om met aandacht aanwezig te zijn bij fijne momenten willen vergroten? Zou je anders om willen gaan met lastige gedachten die je hoofd laten piekeren? Zou je je stressprikkels eerder op willen vangen? Zou je jezelf minder vaak voorbij willen rennen? Zou je anders willen leren omgaan met lichamelijk- en of spanning gerelateerde klachten als moeheid, pijn en slecht slapen? Dan zou de mindfulnesstraining van Bundelt iets voor jou kunnen zijn.

Mindfulness gaat over bewust reageren
Mindfulness staat voor een kwaliteit van aandacht, een manier van omgaan met wat zich aandient. Het is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot, van in de waan van de dag leven. We houden even op met wat we bezig waren en kijken we met een open aandacht naar wat er is. In plaats van op de automatische piloot te reageren wanneer een fijne, lastige of stressvolle situatie ontstaat, creëer je een moment om van een afstand te kunnen kijken wat de situatie met je doet en van je vraagt.

Mindfulnesstraining is geen behandeling of cursus
Dit is nog zo makkelijk niet, dit vraagt beoefening. Deze mindfulnesstraining biedt jou gelegenheid deze vaardigheid eigen te maken terwijl je op deskundige wijze ondersteund en gedurende het hele traject professionele begeleid wordt. Mindfulness is geen (praat-)therapie maar een aandachtstrainingen: je leert door te doen en je ontwikkelt aandacht als vaardigheid door herhaling. Door de groepssetting ervaren we gedeelde menselijkheid, Common Humanity, hoe jong of oud je ook bent, welke naam je ook draagt, waar je ook vandaan komt, hoe je er ook uitziet of waar je ook in gelooft. De training uit acht sessies van tweeënhalf uur, een verdiepingsmiddag en thuisbeoefening. Wekelijks doen we verschillende ervarings- en inzichtsoefeningen en bespreken we thema`s grenzen leren kennen, hoe om te gaan met lastige gedachten en hoe stressvolle momenten beter te beantwoorden.

Mindfulness is bewezen effectief (evidence based)
Wetenschappelijke onderzoeken die wereldwijd worden uitgevoerd blijven uitwijzen dat dat mindfulness een effectieve methode is bij stress, angst, depressie en verslavend gedrag. Mindfulness kan zelfs een positief effect hebben op fysieke problemen zoals hypertensie, hart- en vaatziekten en chronische pijn. Onderzoeken laten ook zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met westerse psychologische inzichten verenigd tot de achtweekse mindfulnesstraining die nu al meer dan 40 jaar bestaat.

Vergoeding
De zorgverzekeraar vergoed vaak een groot deel van de kosten. Je kunt zelf informeren naar de voorwaarden. Meer lees je ook op Zorgwijzer.

Begeleiding
Jolien Posthumus is is gecertificeerd mindfulnesstrainer MBSR en Individueel Mindfulness Based Cognitief Therapy trainer en (online)meditatietrainer. De trainingen vinden plaats in het Poortgebouw van Elswout dat gemakkelijk te bereiken voor iedereen uit Haarlem, Aerdenhout en Bloemendaal.

Startdatum 1 september: gaat definitief van start – VOL
Startdatum 5 oktober: gaat definitief van start
Startdatum 9 februari 2021: inschrijving gestart

Aanmelden
Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier. Hierna word je uitgenodigd voor een persoonlijk intakegesprek. Zo bekijken samen of de training (op dit moment) bij je past. Lees hier de aanmeldingsvoorwaarden. Uiteraard worden de covid maatregelen in acht genomen.

Mindfulnesstrainer MBSR en Individueel Mindfulness Based Cognitief Therapy Trainer Jolien Posthumus is erkend trainer. Gezien haar categorie 1 geregistreerd trainerschap bij beroepsvereniging VMBN is vergoeding door de zorgverzekeraar is vaak mogelijk. Daarnaast is Jolien werkzaam als producent van maatschappelijk betrokken en culturele events. April 2020 verschijnt haar boek Mindfulness in het veld van aandacht.

Marten vertelt:

Ik heb in 2016 de achtweekse mindfulness training bij Jolien gevolgd en ik ben hier heel enthousiast over. De training heeft mij veel geleerd over het opmerken van mijn emoties en gedachten en dat het oké is om af en toe naar je pijn/ongemak toe te bewegen om ook deze de ruimte te geven.

Jolien creëerde veiligheid in de groep. Ze geeft de training met hart en ziel en dat is voelbaar in alles!

Testimonial Marten, 63 jaar, zakelijke directeur culturele sector
Marten, 63 jaar, zakelijke directeur culturele sector
Deelnemer achtweekse Mindfulnesstraining

Asha vertelt:

Deelnemen aan deze training heeft mij laten inzien hoe waardevol zelfzorg is, hoofdzakelijk (en enkel) door jezelf aandacht te schenken. Door deze inzichten en vaardigheden lukt het mij om beter in het moment te leven en zelf invloed te hebben op mijn gedachten- en gevoelswereld.

Jolien is een heel fijne trainer die vanuit oprechte aandacht en rust de ander in zijn/haar waarde laat. Jolien weet wat ze doet en dat is een heel prettige ervaring!

Testimonial Asha, 25 jaar, interim HRM
Asha, 25 jaar, interim HRM
Deelnemer achtweekse Mindfulnesstraining

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Aandachtigheid richt zich vooral op opmerken. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en ‘concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp.

Dat vermogen om met aandacht aanwezig te zijn, vermogen tot opmerkzaam zijn, is te trainen. Door vaker je aandacht te sturen, stap je even uit je pieker stroom, ben je je bewust van je reacties en je gedachten. Dan ontstaat een ruimte tussen stimulus en respons.

Vanuit daar kun je bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Je vangst zo ook stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn en kun je je grenzen beter je grenzen bewaken.

Is er wetenschappelijk bewijs voor de effecten van de mindfulness training?

Het effect van mindfulness is de afgelopen 35 jaar veelvuldig wetenschappelijk onderzocht. Inmiddels zijn er honderden studies gepubliceerd over de effecten van mindfulness interventies. Onderzochte mindfulness trainingen zijn onder andere de mindfulness-based stress reduction (MBSR) en de de mindfulness-based cognitive therapy (MBCT).

Onderzoek laat zien dat mindfulness effectief is zowel in een “normale” populatie als bij groepen in een therapeutische setting. Mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en brengt positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Tevens transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor velen van waarde is. Lees meer onderzoeksresultaten.

Waarbij is de achtweekse mindfulnesstraining effectief gebleken?

  • veel met gedachten bezig zijn (piekeren)
  • werkstress en burn-out
  • somberheid en voorkomen van depressie
  • chronische pijn
  • klachten op het gebied van angst, spanning en onrust
  • lichamelijke klachten die stress gerelateerd zijn, zoals hoge bloeddruk, vermoeidheid, rsi

Waar moet ik op letten als ik een mindfulness training kies?

Mindfulness lijkt de laatste jaren een echte hype en dat zie je terug in het aanbod. Maar Mindfulness is geen beschermde naam en een erg breed begrip, dus hoe kies je nu een gedegen mindfulnesstraining en trainer?
Misschien helpt dit je op weg:

  1. De beroepsvereniging voor mindfulness­trainers, het VMBN,  onderscheidt categorie 1 en categorie 2 trainers. De categorie 1 trainers zijn de meest volledig opgeleide mindfulness­trainers, die de mindfulness­training aanbieden conform de professionele standaarden, zoals oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn en zijn Center for Mindfulness en houden volgen jaarlijks trainingen en opleidingen.
  2. Daarnaast is het belangrijk dat je je ook fijn voelt bij de mindfulness trainer. En dit is een persoonlijke keuze.

Moet ik klachten hebben om baat te hebben bij mindfulness?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals angstklachten, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten.

Ook als je geen directe klachten hebt kun je de krachtige voordelen van mindfulness beoefening ervaren. Zoals Jon Kabat-Zinn, grondlegger van de mindfulness zegt: “Ik ken niemand die niet gebaat is bij meer aandacht in zijn leven”.

Deze mindfulness training is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn of haar leven en bereid is op een nieuwe manier naar eigen patronen te kijken.

Wanneer kan ik beter niet meedoen met de mindfulness training?

Als je met concrete knelpunten en belemmeringen aan de slag wilt, zoals bij psychische nood, conflictsituaties of loopbaanvragen, dan kies je voor individuele therapie of coaching. Dit geldt ook wanneer er sprake is van psychosen of verslaving.

Mindfulness­training is geen goed middel voor hanteren van acute problemen of crises. Als je midden in een scheiding, verhuizing of ingrijpende veranderingen in gezin of werk zit, dan kun je wellicht beter wachten met de training. Hierbij speelt ook een rol dat je tijdens dergelijke hectische periodes misschien moeilijk tijd kunt vrijmaken voor training en huiswerk.

In alle andere gevallen kun je mindfulness­training overwegen. Belangrijk bij je overweging is dat mindfulness­training je aanspreekt als manier om anders te leren omgaan met oude, bekende obstakels en patronen in je leven. Van deelnemers wordt verwacht dat ze gemotiveerd zijn. Dagelijks oefenen is ook een belangrijke voorwaarde voor succes. Je inzet bepaalt het resultaat.

Welke oefeningen doen we tijdens de achtweekse mindfulnesstraining?

De training bestaat uit acht sessies van tweeënhalf uur, een verdiepingsmiddag en thuisbeoefening. Het oefenen thuis is een essentieel onderdeel van de training en is een belangrijke voorwaarde voor succes. Je inzet bepaalt het resultaat. Mocht je in de trainingsperiode te weinig tijd hebben om te oefenen, dan is het zinvol om de training uit te stellen naar een periode waarin je hiervoor wel tijd voor jezelf kunt maken.

  • oefeningen om aandachtiger aanwezig te zijn in het dagelijks leven
  • uitleg over invloed van stress en negatief denken
  • begeleide aandachts- en meditatieoefeningen
  • eenvoudige bewegingsoefeningen
  • meditatieve oefeningen zoals zitmeditatie en loopmeditatie

Ik kan er een les niet bijzijn. Kan ik de gemiste les inhalen?

Helaas is dat niet mogelijk. Het kan gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal bellen we dan en praten we je bij. Als je meer dan 2 lessen moet missen, dan is het aan te raden om op een ander moment te starten met de mindfulness training.

Hoe verloopt het proces van aanmelding tot deelname?

Op de pagina vind je een button waarmee je je vrijblijvend aanmeld voor de training. Nadat je je hebt aangemeld voor de training vindt er een telefonische intake plaats. Daarin maak je kennis met de trainer. Samen kijk je of de training nu voor je past en krijg je de mogelijkheid om te kijken of het klikt en natuurlijk al je vragen te stellen. Zowel trainer als kandidaat kunnen na dit gesprek besluiten om de aanmelding niet tot deelname te laten overgaan. Als de trainer negatief besluit over toelating van de kandidaat dan laat hij dat tijdens of kort na het kennismakingsgesprek weten, tenzij anders afgesproken.

Is de deelname passend, dan ontvangt de deelnemer een bevestiging per email en het verzoek de betaling te voldoen een mail met praktische informatie.

Is er een vergoeding voor de mindfulness training mogelijk?

Het is mogelijk de training gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed te krijgen. Via deze link kom je op een overzichtspagina met informatie over de vergoeding van een mindfulness­training bij Bundelt en de verschillende zorgverzekeraars. Deze overzichtspagina wordt ieder jaar bijgewerkt, zodat de vergoedingen en premies actueel blijven.