Individuele mindfulness Haarlem

De mindfulness training is vooral bekend als groepstraining, toch kan een individuele mindfulness training passend zijn voor jou. Voor het iMBCT-traject maken een programma op maat, afgestemd op jouw specifieke situatie en/of wensen.

Door het ontwikkelen van de vaardigheden voor mindfulness vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken. Met mindfulness leef je intenser en bewuster.

Mindfulness is geen (praat-)therapie maar een aandachtstraining: je leert door te doen en je ontwikkelt aandacht als vaardigheid door herhaling. Dit is nog zo makkelijk niet, dit vraagt beoefening. Deze mindfulness training biedt jouw gelegenheid deze vaardigheid eigen te maken terwijl je gedurende het hele traject op deskundige professionele wijze begeleid wordt.

Mindfulness Based Stress Reduction • Mindfulness Based Individuele Mindfulness Based Cognitive Therapy • Trauma sensitieve Mindfulness • Interpersoonlijke Mindfulness

Evidence Based
Mindfulness­training is een training met een duidelijk omschreven programma. Ook wel Mindfulness Based Stress Reduction training genoemd, waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is bewezen. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten samengebracht in de achtweekse mindfulness­training, die nu al meer dan 45 jaar bestaat en door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief is gebleken.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mindfulness­training zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Lees hier verder over wat de wetenschap zegt over mindfulness, de polyvagaaltheorie en de drie emotieregulatiesystemen.

Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. De training beslaat acht weken van 1,5 uur: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Thuis oefenen maakt een belangrijk onderdeel van de training uit; het is van belang hiervoor tijdens de training dagelijks een half uur tot veertig minuten te reserveren. Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Thema`s:
Automatische piloot, grenzen leren kennen, gedachten zijn geen feiten hoe, hoe zorg je goed voor jezelf, genieten van de kleine dingen.

Mindfulness­oefeningen
De mindfulness­oefeningen zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en mindful bewegen deel uit van het programma. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat.

Is dit niet haalbaar voor jou, neem dan contact op. Ik maak graag een programma op maat! 

Dit programma is geschikt voor iedereen, hoe jong of oud je ook bent, welke naam je ook draagt, waar je ook vandaan komt, hoe je er ook uitziet of waar je ook in gelooft. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulness­training, Jon Kabat-Zinn.

De training is effectief gebleken wanneer je:

  • anders om zou willen gaan met lastige gedachten die je hoofd laten piekeren;
  • vaker met aandacht aanwezig wilt zijn bij fijne momenten;
  • je stressprikkels eerder op zou willen vangen;
  • jezelf minder vaak voorbij zou willen rennen en/of;
  • jij anders zou willen leren omgaan met lichamelijke en of spanning gerelateerde
  • klachten als moeheid, pijn en slecht slapen

Locatie Poortgebouw Elswout Haarlem
De trainingen in Haarlem worden gegeven in het Psychologenpraktijk PVKO in het Poortgebouw van Elswout; het eerste gebouw waar je als het ware doorheen moet lopen voordat je het landgoed betreedt. De ingang is na de poort direct rechts door het hek. Meer informatie over Elswout is te vinden op de website van Staatsbosbeheer. Er is daar altijd voldoende ruimte om je auto (betaald) of fiets (kosteloos) te parkeren op de daarvoor bestemde plekken.
Het Poortgebouw van Elswout
Elswoutslaan 12a
2051 AE Overveen, Haarlem

Investering mindfulness 8 weken x 1,5 uur in het Poortgebouw van Haarlem:
Investering particulier: € 750,00
Investering zakelijk: € 750,00 + 21% btw

Bij jou op locatie
Uiteraard kom ik ook bij jou op locatie als dit gewenst is.
We volgen het acht-weken programma of maken een programma op maat. De investering is afhankelijk persoonlijke wensen en mogelijkheden, locatie, traject en reistijd/reiskosten wanneer op locatie.

Online
Een online training volgen is uiteraard ook een van de mogelijkheden.
We volgen het acht weken programma of maken een programma op maat. De investering is afhankelijk persoonlijke wensen en het gewenste traject.

Vergoeding
De zorgverzekeraar vergoed vaak een groot deel van de kosten. Je kunt bij hun zelf informeren naar de voorwaarden. Meer lees je ook op Zorgwijzer.

Jolien is als ervaren trainer van training- en opleidingsinstituut CvM volledig opgeleid en gecertificeerd op het hoogste niveau (VMBN categorie 1 geregistreerd & VVM Mindfulness Professional geregistreerd).

Zij is aangesloten bij CVM en psychologenpraktijk VKTO waar zijn mindfulness trainingen zowel individueel als in groepsverband geeft. Mindfulness Based Educatie & Inquiry, Deep Democracy, de 5 manieren naar welzijn en wetenschappelijke inzichten op het gebied van onder andere psychologie, onderwijs, neurowetenschap en polyvagaaltheorie zijn de sleutel tot haar professionele praktijk.

Achtweekse mindfulness training • Mindfulness Based Stress Reduction • Mindfulness Based Individuele Mindfulness Based Cognitive Therapy • Trauma sensitieve Mindfulness • Interpersoonlijke Mindfulness

April 2020 verscheen haar boek Mindfulness in het veld van aandacht.
Lees verder

MIndfulness Haarlem Jolien