Met milde, open aandacht

Edel Maex

Individuele Mindfulness

Traject

Training:
In overleg

Sessie duur:
In overleg

Particulier:
€ 345,00 (incl. BTW)

Vergoed door werkgever:
€ 475,00 (incl. BTW)

Incl.: de sessies, de verdiepingsbijeenkomst, geluidsfiles, de behandelde theorie en een overzicht van de oefeningen / opdrachten voor thuis.

Mindfulness is bewust reageren
Mindfulness staat voor een kwaliteit van aandacht, een manier van omgaan met wat zich aandient. We houden even op met wat we bezig waren en kijken we met een open aandacht naar wat er is. In plaats van op de automatische piloot te reageren wanneer een fijne, lastige of stressvolle situatie ontstaat, creëer je een moment om van een afstand te kunnen kijken wat de situatie met je doet en van je vraagt.  Elke ervaring, prettig of onprettig, alles benaderen we gelijkmoedig.
Dit vraagt beoefening. De MBSR-training is een praktische training voor het cultiveren van mindfulness als vaardigheid; je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Dit geeft ons keuzevrijheid. Niemand anders dan jij zit aan het roer.

Individuele Mindfulness (iMBCT)
De mindfulnesstraining is vooral bekend als groepstraining. In een groep is er sprake van een aantal effecten die in een individuele setting moeilijk te reproduceren zijn. Zoals het leren van elkaar en het merken dat we allemaal deel uitmaken van een ‘common humanity’. Toch heeft individuele mindfulnesstraining veel te bieden, kan het zijn dat jij meer baat hebt bij een een 1-op-1 traject. dan is iMBCT iets voor jou. iMBCT is een meer flexibel en tailor made; we gaan kijken welke mogelijkheden ij hebt en maken een programma op maat.

Bewezen effectief
De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met westerse psychologische inzichten verenigd tot de achtweekse mindfulnesstraining die nu al meer dan 35 jaar bestaat. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness een effectieve methode is bij stress, angst, depressie en verslavend gedrag. Mindfulness kan zelfs een positief effect hebben op fysieke problemen zoals hypertensie, hart- en vaatziekten en chronische pijn.
Onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren.

Mindfulnesstraining (MBSR) is geen behandeling of cursus
MBSR-training is een praktische training voor het cultiveren van mindfulness als vaardigheid. Hij bestaat uit acht sessies van tweeënhalf uur, plus één hele dag en thuisbeoefening. Mindfulness is een training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. Meditatie en yoga zijn onderdelen van het beoefenen van mindfulness, maar ervaring met meditatie of yoga is niet nodig. De training geeft ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness, en van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren.

In de training leer je een manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. En in de training kijk je hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop. Voorafgaande aan de training vindt er een uitgebreid intakegesprek met de trainer plaats, waarin gezamenlijk bepaald kan worden of de training (op dit moment) bij je past. Je ontvangt van elke sessie geluidsfiles,  de behandelde theorie en een overzicht van de oefeningen / opdrachten voor thuis.

Aanbod achtweekse training
Bundelt biedt geplande trainingen en workshops in Haarlem en omgeving.
Ben jij opzoek naar een training met open inschrijving? Kijk dan hier naar het aanbod van de geplande trainingen.
Ik ben categorie 1 geregistreerd Mindfulnesstrainer bij beroepsvereniging VMBN en dus is vergoeding door de zorgverzekeraar mogelijk.

    Mindfulness training (MBSR) is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn of haar leven en bereid is op een nieuwe manier naar eigen patronen te kijken.
  • je leert bewuster te leven
  • je krijgt meer aandacht voor kleine dingen
  • je creëert rust in jouw leven
    Mindfulness is effectief gebleken bij de volgende klachten: 
  • veel met gedachten bezig zijn (piekeren)
  • werkstress en burn-out
  • somberheid en voorkomen van depressie
  • chronische pijn
  • klachten op het gebied van angst, spanning en onrust
  • lichamelijke klachten die stress gerelateerd zijn, zoals hoge bloeddruk, vermoeidheid, RSI
    Een achtweekse Mindfulness training (MBSR) bestaat o.a. uit de volgende onderdelen:
  • oefeningen om aandachtiger aanwezig te zijn in het dagelijks leven
  • uitleg over invloed van stress en negatief denken
  • begeleide aandachts- en meditatieoefeningen
  • eenvoudige bewegingsoefeningen
  • meditatieve oefeningen zoals zitmeditatie en loopmeditatie
  • nabespreken en uitwisselen van ervaringen in de groep

MEDITATIE BINNEN MINDFULNESS

Een onderdeel van Mindfulness beoefenen is Meditatie. Veel mensen denken dat mediteren het stopzetten van gedachte is, maar niets is minder waar. Met milde en open aandacht kijken we naar wat er op dit moment is, dus ook naar onze gedachten.

Lees meer over mediteren binnen het beoefenen van Mindfulness

LIDMAATSCHAP VMBN

Ik ben catagorie 1 geregistreerd Mindfulnesstrainer MBSR/MBCT en aangesloten bij beroepsvereniging VMBN. De VMBN waarborgt en bewaakt de samenhang, kwaliteit en ontwikkeling van MBSR en MBCT in Nederland.

Lees hier meer over het VMBN

De mindfulnesstraining heeft mij veel geleerd over het opmerken van mijn emoties en gedachten en dat het oké is om af en toe naar je pijn/ongemak toe te bewegen om ook deze de ruimte te geven. Ook heeft de training mij laten inzien hoe waardevol zelfzorg is, hoofdzakelijk (en enkel) door jezelf aandacht te schenken. Door deze inzichten en vaardigheden lukt het mij om beter in het moment te leven en zelf invloed te hebben op mijn gedachten- en gevoelswereld.
Jolien is een heel fijne begeleidster die vanuit oprechte aandacht en rust de ander in zijn/haar waarde laat. Dit biedt veiligheid en werkt uitnodigend voor je eigen- en het groepsproces. Kortom; Jolien weet wat ze doet en dat is een heel prettige ervaring!

Testimonial Asha, 25 jaar
Asha, 25 jaar
Deelnemer achtweekse Mindfulnesstraining

Ik heb in voorjaar 2018 de 8-daagse training Mindfulness bij Jolien gevolgd en ik ben hier heel enthousiast over. Jolien geeft de training met hart en ziel en dat is voelbaar in alles! De training was in een kleine groep, waardoor het veilig en vertrouwd voelt. Het heeft bij mij een veranderingsproces in gang gezet, dat niet meer stopt en dit is heel waardevol voor mij.

Testimonial Margriet, 60 jaar
Margriet, 60 jaar
Deelnemer achtweekse Mindfulnesstraining

Berichten over Mindfulness bundelt

Grondlegger van de Mindfulness

Dr. Jon Kabat-Zinn, Emeritus-hoogleraar aan de University of Massachusetts Medical School, heeft het begrip Mindfulness als eerste uit zijn boeddhistische context gehaald en training ontwikkeld: mindfulness based stress reduction (MBSR). Hij heeft de basis gelegd voor het gebruik van mindfulness door artsen en/of psychotherapeuten in de Verenigde Staten en Europa. MBSR wordt door therapeuten gebruikt ter bestrijding van piekeren, depressie, pijn of burn-out.

Beoefenen van Mindfulness

Een korte uitleg van Dokter Edel Maex, psychiater en zenboeddhist, over het beoefenen van Mindfulness:

Ga zitten en kijk wat er gebeurt. Het kan helpen om uw ademhaling te volgen.
Dat zal zichtbaar maken wat er gebeurt. U zult namelijk merken dat uw geest voortdurend afgeleid wordt, dat u uw aandacht niet ononderbroken bij uw ademhaling kunt houden. U begint aan andere dingen te denken.
Door stil te blijven zitten, zult u zich heel bewust worden van datgene waaraan u zit te denken, van datgene wat u voelt – wat uw geest probeert te grijpen, of wat uw geest niet probeert te grijpen. Zo zult u stilaan – ik ga nu even snel door de bocht – merken dat er iets ontstaat van een openheid, die aan al dat voelen en denken en merken voorafgaat.
Die openheid is als een soort schaal waarin uw gedachten en gevoelens zich bevinden. En op die manier behoudt u de vrijheid om ermee om te gaan, kunt u er met een milde en open aandacht naar kijken, met humor en afstand. Zo hoeft u veel minder te lijden onder die gedachten en gevoelens. U neemt het lijden waar.