Met milde, open aandacht

Edel Maex

Individuele Mindfulness

Traject

Training:
In overleg

Sessie duur:
In overleg

Kosten:
In overleg
De kosten van de training worden zijn afhankelijk van locatie, traject en reistijd/reiskosten.

Er wordt dan ook een trajecttraining voor jouw op maat gemaakt inclusief  sessies, een verdiepingsbijeenkomst, geluidsfiles, de behandelde theorie en een overzicht van de oefeningen / opdrachten voor thuis.

Zou je anders om willen gaan met lastige gedachten die je hoofd laten piekeren? Zou je je stressprikkels eerder op willen vangen? Zou je jezelf minder vaak voorbij willen rennen? Zou je anders willen leren omgaan met lichamelijk- en of spanning gerelateerde klachten als moeheid, pijn en slecht slapen? Dan zou een individuele mindfulnesstraining van Bundelt iets voor jou kunnen zijn.

Individuele Mindfulness (iMBCT)
De mindfulnesstraining is vooral bekend als groepstraining. In een groep is er sprake van een aantal effecten die in een individuele setting moeilijk te reproduceren zijn. Zoals het leren van elkaar en het merken dat we allemaal deel uitmaken van een ‘common humanity’. Toch heeft individuele mindfulnesstraining veel te bieden. Voor het iMBCT-traject gaan we kijken welke mogelijkheden jij hebt en maken een programma op maat.

Mindfulness bewust reageren
Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot, van in de waan van de dag leven. We houden even op met wat we bezig waren en kijken we met een open aandacht naar wat er is. In plaats van op de automatische piloot te reageren wanneer een fijne, lastige of stressvolle situatie ontstaat, creëer je een moment om van een afstand te kunnen kijken wat de situatie met je doet en van je vraagt. Dit is nog zo makkelijk niet, dit vraagt beoefening. Deze mindfulnesstraining biedt jou gelegenheid deze vaardigheid eigen te maken terwijl je op deskundige wijze ondersteund en gedurende het hele traject professionele begeleid wordt.

Mindfulness is bewezen effectief (evidence based)
Wetenschappelijke onderzoeken die wereldwijd worden uitgevoerd blijven uitwijzen dat dat mindfulness een effectieve methode is bij stress, angst, depressie en verslavend gedrag. Onderzoeken laten ook zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren.

Mindfulnesstraining is geen behandeling of cursus
In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Dit geeft ons keuzevrijheid. Niemand anders dan jij zit aan het roer. Voorafgaande aan de training vindt er een uitgebreid intakegesprek met de trainer plaats, waarin gezamenlijk bepaald kan worden of de training (op dit moment) bij je past.

De training bestaat uit naast de sessies tevens uit thuisbeoefening. Bij aanvang van de training ontvang je de werkmap en audiobestanden waar je mee aan de slag gaat. De training stellen we in overleg samen met de iMBCT-thema`s die we kennen van de achtweekse mindfulnesstraining.

Mindfulnesstrainer MBSR en Individueel Mindfulness Based Cognitief Therapy Trainer Jolien Posthumus is erkend trainer. Gezien haar categorie 1 geregistreerd trainerschap bij beroepsvereniging VMBN is vergoeding door de zorgverzekeraar is vaak mogelijk. Daarnaast is Jolien werkzaam als producent van maatschappelijk betrokken en culturele events. April 2020 verschijnt haar boek Mindfulness in het veld van aandacht.

Martijn vertelt:

Ik speelde al heel lang met het idee om naast het trainen van het lichaam ook eens te gaan kijken naar het trainen van de geest. Ik kan niet anders zeggen dat dit een absolute aanrader is voor drukke ondernemers. Veel geleerd maar de belangrijkste les was door veel bewuster om te gaan met alles, je zoveel meer inzichten krijgt in je eigen handelen. Met het einde van het traject begint het pas echt (want het is hard werken), maar als jij het idee hebt dat je vooral heel erg 'druk druk druk' bent dan kan ik je de training onder leiding van Jolien echt van harte aanraden!

Testimonial Martijn, Ondernemer en eigenaar eigen IT-bedrijf
Martijn, Ondernemer en eigenaar eigen IT-bedrijf
Deelnemer Individueel mindfulness traject

Asha vertelt:

Deelnemen aan deze training heeft mij laten inzien hoe waardevol zelfzorg is, hoofdzakelijk (en enkel) door jezelf aandacht te schenken. Door deze inzichten en vaardigheden lukt het mij om beter in het moment te leven en zelf invloed te hebben op mijn gedachten- en gevoelswereld.

Jolien is een heel fijne trainer die vanuit oprechte aandacht en rust de ander in zijn/haar waarde laat. Jolien weet wat ze doet en dat is een heel prettige ervaring!

Testimonial Asha, 25 jaar, interim HRM
Asha, 25 jaar, interim HRM
Deelnemer achtweekse Mindfulnesstraining

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Aandachtigheid richt zich vooral op opmerken. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en ‘concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp.

Dat vermogen om met aandacht aanwezig te zijn, vermogen tot opmerkzaam zijn, is te trainen. Door vaker je aandacht te sturen, stap je even uit je pieker stroom, ben je je bewust van je reacties en je gedachten. Dan ontstaat een ruimte tussen stimulus en respons.

Vanuit daar kun je bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Je vangst zo ook stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn en kun je je grenzen beter je grenzen bewaken.

Is er wetenschappelijk bewijs voor de effecten van de mindfulness training?

Het effect van mindfulness is de afgelopen 35 jaar veelvuldig wetenschappelijk onderzocht. Inmiddels zijn er honderden studies gepubliceerd over de effecten van mindfulness interventies. Onderzochte mindfulness trainingen zijn onder andere de mindfulness-based stress reduction (MBSR) en de de mindfulness-based cognitive therapy (MBCT).

Onderzoek laat zien dat mindfulness effectief is zowel in een “normale” populatie als bij groepen in een therapeutische setting. Mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en brengt positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Tevens transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor velen van waarde is. Lees meer onderzoeksresultaten.

Waarbij is de mindfulnesstraining effectief gebleken?

  • veel met gedachten bezig zijn (piekeren)
  • werkstress en burn-out
  • somberheid en voorkomen van depressie
  • chronische pijn
  • klachten op het gebied van angst, spanning en onrust
  • lichamelijke klachten die stress gerelateerd zijn, zoals hoge bloeddruk, vermoeidheid, rsi

Waar moet ik op letten als ik een mindfulness training kies?

Mindfulness lijkt de laatste jaren een echte hype en dat zie je terug in het aanbod. Maar Mindfulness is geen beschermde naam en een erg breed begrip, dus hoe kies je nu een gedegen mindfulnesstraining en trainer?
Misschien helpt dit je op weg:

  1. De beroepsvereniging voor mindfulness­trainers, het VMBN,  onderscheidt categorie 1 en categorie 2 trainers. De categorie 1 trainers zijn de meest volledig opgeleide mindfulness­trainers, die de mindfulness­training aanbieden conform de professionele standaarden, zoals oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn en zijn Center for Mindfulness en houden volgen jaarlijks trainingen en opleidingen.
  2. Daarnaast is het belangrijk dat je je ook fijn voelt bij de mindfulness trainer. En dit is een persoonlijke keuze.

Moet ik klachten hebben om baat te hebben bij mindfulness?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals angstklachten, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten.

Ook als je geen directe klachten hebt kun je de krachtige voordelen van mindfulness beoefening ervaren. Zoals Jon Kabat-Zinn, grondlegger van de mindfulness zegt: “Ik ken niemand die niet gebaat is bij meer aandacht in zijn leven”.

Deze mindfulness training is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn of haar leven en bereid is op een nieuwe manier naar eigen patronen te kijken.

Wanneer kan ik beter niet starten met de mindfulness training?

Als je met concrete knelpunten en belemmeringen aan de slag wilt, zoals bij psychische nood, conflictsituaties of loopbaanvragen, dan kies je voor individuele therapie of coaching. Dit geldt ook wanneer er sprake is van psychosen of verslaving.

Mindfulness­training is geen goed middel voor hanteren van acute problemen of crises. Als je midden in een scheiding, verhuizing of ingrijpende veranderingen in gezin of werk zit, dan kun je wellicht beter wachten met de training. Hierbij speelt ook een rol dat je tijdens dergelijke hectische periodes misschien moeilijk tijd kunt vrijmaken voor training en huiswerk.

In alle andere gevallen kun je mindfulness­training overwegen. Belangrijk bij je overweging is dat mindfulness­training je aanspreekt als manier om anders te leren omgaan met oude, bekende obstakels en patronen in je leven. Van deelnemers wordt verwacht dat ze gemotiveerd zijn. Dagelijks oefenen is ook een belangrijke voorwaarde voor succes. Je inzet bepaalt het resultaat.

Welke oefeningen doen we tijdens een mindfulnesstraining?

De training bestaat uit naast de sessies uit thuisbeoefening. Het oefenen thuis is een essentieel onderdeel van de training en is een belangrijke voorwaarde voor succes. Je inzet bepaalt het resultaat. Mocht je in de trainingsperiode te weinig tijd hebben om te oefenen, dan is het zinvol om de training uit te stellen naar een periode waarin je hiervoor wel tijd voor jezelf kunt maken.

  • oefeningen om aandachtiger aanwezig te zijn in het dagelijks leven
  • uitleg over invloed van stress en negatief denken
  • begeleide aandachts- en meditatieoefeningen
  • eenvoudige bewegingsoefeningen
  • meditatieve oefeningen zoals zitmeditatie en loopmeditatie

Ik kan er plots toch een keer niet, wat dan?

Het kan gebeuren dat je plots niet kunt. We bellen en praten we elkaar bij. Als je meer dan 2 lessen moet verzetten, dan gaan we in overleg of het toch niet beter is om op een ander moment te starten met de mindfulness training.

Hoe verloopt het proces van aanmelding tot deelname?

Op de pagina vind je een button waarmee je je vrijblijvend aanmeld voor een individuele training. Nadat je je hebt aangemeld voor de training vindt er een telefonische intake plaats. Daarin maak je kennis met de trainer. Samen kijk je of de training nu voor je past en krijg je de mogelijkheid om te kijken of het klikt en natuurlijk al je vragen te stellen. Zowel trainer als kandidaat kunnen na dit gesprek besluiten om de aanmelding niet tot deelname te laten overgaan. Als de trainer negatief besluit over toelating van de kandidaat dan laat hij dat tijdens of kort na het kennismakingsgesprek weten, tenzij anders afgesproken.

Is de deelname passend, dan ontvangt de deelnemer een bevestiging per email en het verzoek de betaling te voldoen een mail met praktische informatie.

Is er een vergoeding voor de mindfulness training mogelijk?

Het is mogelijk de training gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed te krijgen. Via deze link kom je op een overzichtspagina met informatie over de vergoeding van een mindfulness­training bij Bundelt en de verschillende zorgverzekeraars. Deze overzichtspagina wordt ieder jaar bijgewerkt, zodat de vergoedingen en premies actueel blijven.